Sök:

Utvärdering av leanarbete

Hjärtopererade patienters vårdtid, upplevelse av utskrivningssamtal och uppföljning, före och efter att lean införts som arbetsmodell. En pilotstudie.


Sjukvården har stora krav på förbättrings- och effektiviseringsarbete. På många sjukhus ilandet implementeras lean som ett sätt att uppnå dessa mål. Här liksom i allt förändringsarbeteär det viktigt att följa upp och utvärdera resultatet.Syfte:Att undersöka om vårdtiden förändrats för patienter som genomgått hjärtkirurgi(kranskärls- eller hjärtklaffskirurgi) samt om de upplever någon skillnad påutskrivningsinformation och uppföljning efter hemkomst, efter att lean införts.Metod:Deskriptiv tvärsnittsstudie. Undersökningsgruppen bestod av 60 patienter opereradeföre (n=30) och efter (n=30) att leanmodellen implementerats. Svarsfrekvensen var 95 %.Resultat:Ingen skillnad har påvisats i vårdtid före och efter leaninförandet. Patienterna är ihuvudsak nöjda med utskrivningsinformationen och uppföljningen efter hemkomst ochupplevelsen skiljer sig inte före och efter att lean införts. Enda undantaget är att vid samtaletmed läkare ses en skillnad där smärta diskuterades mera efter leaninförandet (35 %) än innan(12 %). Patienter opererade innan lean införts var mera nöjda med tiden som avsatts förutskrivningssamtal med läkare. Efter leaninförandet var det färre som hade fått träffa ansvarigläkare och likaså blivit kontaktade av denne efter hemkomst. Data visar att de flesta hade fåttboken ?Vägen tillbaka? och att samma ämnesområden behandlades med sjuksköterska ochläkare.Slutsats:Studiens resultat visar att vårdtiden såväl som patientens upplevelse avutskrivningsinformation och uppföljning är i stort sett oförändrad efter att lean har införts iverksamheten.

Författare

Maria Tidstedt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..