Sök:

Utvärdering av en ny mall för en systematisk genomgång av hundens normala rörelsemönster

hur användbar är mallen för undervisning av veterinärstudenter?


Arbetet syftade till att skapa och utvärdera ett undervisningsmaterial om normalt rörelsemönster hos hund för veterinärstudenter. Undervisningsmaterialet byggdes kring en mall som skulle möjligöra för studenterna att på ett systematiskt sätt gå igenom hundens normala rörelsemönster. Mallen utformades med befintliga mallar för hältdetektion som grund. Dessa mallar bearbetades och omformades till en ny mall utgående från normalt rörelsemönster. Undervisningsmaterialet hade ytterligare två delar, ett filmarkiv med friska hundar som rör sig i främst skritt och trav filmade från sidan, bakifrån och framifrån, samt en sammanställning av hundens gångarter och grundläggande begrepp inom rörelseanalys hos hund. När undervisningsmaterialet var färdigt skapades en övning där studenterna skulle använda mallen samtidigt som de tittade på filmer ur filmarkivet. Övningsinstruktioner och undervisningsmaterial lades upp på internet tillsammans med en utvärdering. Samtliga studenter i årskurs 4 på veterinärprogrammet vid Sveriges lantbruksuniversitet fick tillgång till undervisningsmaterialet, övningen och utvärderingen via sin studentinloggning. Av sjuttioåtta studenter i årskurs 4 besvarade tjugofem utvärderingen. Studenterna var överlag mycket positiva till övningen och mallen. Exempelvis poängsattes övningens totalintryck i medelpoäng till 4,4 på en skala mellan 1 och 5. Materialets användbarhet bedömdes som hög och materialet ansågs vara lättbegripligt. Både övningens instruktioner och dokumentet med grundbegrepp fick i medeltal 4,56 poäng med avseende på den textmässiga kvaliteten. Studenterna visade stor vilja att upprepa övningen och upplevde själva att de ökade sitt kunnande om normalt rörelsemönster hos hund genom att göra övningen. Den genomsnittsliga ökningen i eget värderat kunnande efter övningen jämfört med före var 1,12 poäng högre på en femgradig skala. Vidare forskning krävs dock för att undersöka om det rör sig om en reell kunskapsökning.Förhoppningsvis kan arbetet inspirera till fler utvärderingar av befintliga och nya checklistor/mallar och fler vetenskapliga utvärderingar av undervisningsmaterial för veterinärstudenter.

Författare

Tobias Karl Leif Svensson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..