Sök:

Utommusikaliska pedagogiska vinster

Studier av sambandet mellan musikundervisning och elevers studieresultat i kärnämnena


Denna uppsats syftar till att undersöka sambandet mellan mängden musikundervisning och elevers slutbetyg i ämnena Svenska, Matematik och Engelska. Undersökningen har gjorts genom en kvantitativ statistisk jämförelse. Underlaget för statistiken har utgjorts av ca 200 elevers slutbetyg i årskurs 9, där ca hälften av eleverna går i skolor med musikprofil, och resterande hälft elever går i skolor elever med allmän profil. Jämförelsen visar att eleverna från skolor med musikprofil, generellt har högre betyg i kärnämnena eller inga underkända. Det kan finnas flera saker som har betydelse för elevernas studieresultat vilka belyses i diskussionen. Förhoppningsvis kan denna uppsats hjälpa musiklärare i legitimeringsfrågan kring deras arbete.

Författare

Tobias Svensson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens andra terminen (31,5-60 högskolepoäng).

Läs mer..