Sök:

Utomhuspedagogik i skolan

En intervjustudie om lokalt utvecklingsarbete i ett samarbetsprojekt mellan naturskolan och grundskolan


Detta examensarbete utgör en del av Enabygdens Naturskoleverksamhets (ENV) utvecklingsarbete av lärarfortbildning i utomhuspedagogik. I syfte att inspirera lärare till att använda mer utomhuspedagogik i undervisningen har ENV påbörjat ett samarbetsprojekt mellan naturskolan och ett lärararbetslag. Detta examensarbete utgör en bakgrund för utvärdering av detta projekt. Genom kvalitativa intervjuer undersöktes de förväntningar, svårigheter och möjligheter som lärare respektive utomhuspedagoger upplever inom projektet. Resultaten visar att lärarna är positiva till utomhuspedagogik och att de regelbundet använder utomhuspedagogik i sin undervisning. De förväntningar som finns på projektet handlar om att få nya infallsvinklar på vad man kan göra utomhus, och att öka elevers och lärares motivation till lärande. Utomhuspedagogerna upplever att det finns en osäkerhet i genomförandet av projektet. Lärarna upplever främst svårigheter med att vara utomhus. Av arbetet kan man dra slutsatsen är att det finns en samsyn och en dialog mellan utomhuspedagogerna och lärarna. Detta är av vikt för att uppnå syftet med projektet, och utgör en grund för fortsatt utvecklingsarbete av såväl användningen av utomhuspedagogik inom arbetslaget som av naturskolans arbete med fortbildning av lärare.

Författare

Beatrice Jonsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..