Sök:

Utomhusmatematik

ur lärares perspektiv


Syftet med denna undersökning var att ta reda på vad lärare i grundskolan anser om utom¬husmatematik, varför och när de själva arbetar med det. Arbetet innehåller utomhusmatemati¬kens yttre ramar. Jag har valt att intervjua sex lärare som arbetar med utomhusmatematik eller som tycker att det verkar vara ett intressant arbets¬sätt. Alla lärare arbetar i grundskolan och representerar två olika skolor. Två av lärarna arbe¬tar med utomhusmatematik en gång i veckan. De flesta lärarna anser att det är ett positivt ar¬betssätt, att det är ett praktiskt sätt att lära sig på. När lärarna har arbetat med detta arbetssätt tycker de att de flesta elever ser ut att ha roligt. Under intervjuerna kom några hinder upp mot arbetssättet, vädret och gruppen man har, har stor betydelse. Samtliga deltagande lärare vill ha mer utomhusmatematik i skolan. Vissa människor är mer prak¬tiska och lär sig lättare på det viset.

Författare

Frida Rådström

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Karlstads universitet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..