Utmanande miljöer i förskolan- En jämförelse mellan två olika pedagogiska profiler
Linda Gustafsson & Johanna Friberg (2010). Utmanande miljöer i förskolan?
Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola
Uppsatsen handlar om hur två förskolor med olika pedagogiska profiler arbetar för att
skapa utmanande miljöer för barn i förskolan. Den ena förskolan är en så kallad
uteförskola, som bedriver sin verksamhet i huvudsak utomhus och den andra förskolan
är en traditionell förskola utan någon speciell profil och som framför allt bedriver sin
verksamhet inomhus. Uppsatsens syfte är att få syn om det finns några skillnader eller
likheter i pedagogernas arbetsätt när det handlar om att skapa utmanande miljöer.
Undersökningen har utgått ifrån frågeställningarna: Hur arbetar pedagogen för att
förändra barnens fysiska miljö på en uteförskola respektive en traditionell förskola?
Hur skapas utmanande miljöer på en uteförskola respektive en traditionell förskola?
Hur kan pedagogen skapa variation i de miljöer som barnen möter dagligen? Vilka
möjligheter får barnen för att förändra sin egen miljö på de två olika förskolorna? För
att besvara frågeställningarna har vi använt oss av olika metoder, exempelvis
observationer av förskolans miljö och barns lek i denna miljö, samt intervjuer med både
vuxna och barn. Våra teoretiska utgångspunkter har inspirerats av Rasmusson och
Björklid som pratar mycket om förskolans utmanande miljöer. Vårt resultat visar på att
barn utvecklas utifrån den miljö de dagligen vistas i, men även att miljön har en stor
betydelse för lekens utveckling. Slutsatsen i vår undersökning är att även om miljön
skiljer sig åt i de två olika verksamheterna, så finns det goda möjligheter till att skapa en
utmanande miljö trots att förutsättningarna skiljer sig åt.
Nyckelord: Lek, kreativitet, fantasi, utemiljö, innemiljö, uteförskola