Utformning av det taktila ledstråket - En studie i kopplingen mellan teori och praktik.
Fysisk planeringSpatial planning - urban designTillgänglighetForskningsresultatKunskapLedstråkTaktila ytorGrav synnedsättning/blindhet.
Idag finns det enligt Statistiska Centralbyrån omkring 165 000 personer som är
synnedsatta, varav cirka 23 000 är gravt synnedsatta och blinda. Dock tyder den
demografiska utvecklingen på en kraftigt ökad livslängd och därmed kan dessa
siffror väntas öka, då synnedsättning är en av de funktionsnedsättningar som
blir vanligare och vanligare hos äldre. Genom landats syncentraler tränas
orienteringsnedsatta i hur de skall kunna orientera sig i trafiken med hjälp av
bland annat utformningar i gatumiljön som informationsindikatorer. Teknikkäppen
är ett hjälpmedel för att kunna ta in denna taktila information och identifiera
hinder. Många av de personer som har synnedsättning eller blindhet använder sig
av den information som bildar såkallade ledstråk. Ett ledstråk definieras som
en obruten kedja av ledande element från start till mål där viktiga start- och
målpunkter binds samman med varandra i ett nät.
Ett rätt utformat ledstråk har två funktioner, nämligen ledning och
orientering. Stråket måste vara kontinuerligt från punkt A till punkt B för att
personer med synnedsättning eller blindhet på ett enkelt sätt skall kunna
orientera sig utefter det. Det är därför av stor vikt att ytorna som bildar
ledstråken ritas och utformas på ett sätt som anses logiskt och utan avbrott.
Det är också viktigt att ytorna som används ger en pålitlig och korrekt
information till personerna som inte ser.
Idag finns det en rad rapporter och forskning pågår fortlöpande i ämnet
tillgänglighet för personer med grav synnedsättning/blindhet i trafiken. I
arbetet första del har således syftet varit att undersöka om dessa resultat
appliceras i den verkliga miljön. Genom en inventering av dagens fysiska
verklighet kan dock slutsatsen dras att det alltjämt sker felaktigheter i
utformningen av det taktila ledstråket. Det tycks därmed finnas problem i
kopplingen mellan de teoretiska resultaten och den fysiska utformningen, vilket
leder fram till syftet för arbetes andra del. I denna del undersöks varför de
teoretiska resultaten inte lyckas appliceras på verkligheten, genom att studera
kunskapen och verktygen för de planerare som utformar ledstråken.