Utformande av digitalt ljudboksomslag
Den digitala ljudboken blir allt mer populär bland konsumenterna.
Förlaget Bonnier Audio har en hypotes att den fysiska ljudboken
kommer försvinna och att den digitala ljudboken kommer ta över. Men
hur ser egentligen den digitala ljudbokens omslag ut? Skulle man kunna
kombinera olika målgrupper och ändå få fram ett säljande omslag?
Jag tog kontakt med tre olika fokusgrupper för att förstå vad
målgruppen med normalseende hade för behov och tankar kring
ljudböcker. Därefter kontaktade jag även en synskadad för att ta reda på
vad av mitt material från fokusgrupperna jag skulle kunna använda för
att binda samman de två skilda behoven.
Med hjälp av litteratur har jag sedan diskuterat kring olika aspekter
som kan tilltala, hjälpa eller tydliggöra de digitala omslagen.
Det viktigaste jag kommit fram till i min undersökning är att färg
har olika betydelse för den synskadade och personer med normalseende.
Att de två olika målgrupperna använder sig av färg på olika sätt anpassat
efter deras egna specifika behov. Men att man kan formge ett digitalt
ljudboksomslag genom att använda sig av ljusvärde och kontraster för att
få fram ett funktionellt omslag som tilltalar båda målgrupperna.