Sök:

Utevistelse i förskolan

En kvalitativ och kvantitativ studie över hur utomhusvistelsen ser ut i förskolan.


Denna uppsats omfattar en kartläggning kring hur utomhusvistelsen ser ut i förskolan över året vad gäller tid och plats. Studien innefattar även en kartläggning kring vilka faktorer som påverkar hur länge barngruppen går ut på gården och hur ofta de går till skog eller naturmiljö. Faktorerna är barnens ålder, bangruppens storlek, pedagogernas nöjdhet och om de finns skog på förskolgården eller inte. Studien omfattar även vad det är för skillnader och likheter mellan stad och landsbygd var gäller hur länge barngruppen går ut på gården och hur ofta de går till skog eller naturmiljö. Studien har skett via kvalitativ och kvantitativ metod. På gården under perioden maj till september är det flest barngrupper som går ut tre till fem timmar och under perioden oktober till april är det flest barngrupper som går ut en till två timmar på gården. Det är överlägset flest barngrupper som går till skog och naturmiljö en till två gånger per vecka under hela året. Under resultat framgår det att ålder, barngruppensstorlek och pedagogernas nöjdhet påverkar vart, hur länge eller hur ofta barngrupperna går ut. Faktorn om det finns skog eller inte påverkar lite. Det finns en del likheter och skillnader mellan stad och landsbygd. Några av de likheter som finns är att barngrupperna i vissa fall väljer att gå ut i stört utsträckning i samma alternativ vad gäller längd eller antal gånger och en skillnad är att de från landsbygden ofta är ute längre på vissa av alternativen.

Författare

Wachsmann Maja-Stina

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..