Sök:

Utemiljön på förskolorna i Eksjö kommun

En kartläggning av den fysiska miljöns utformning samt personalens erfarenheter av den fysiska miljön


Förskolegårdar med inslag av träd, buskar och kullar som är väl integrerade i lekplatser utgör stödjande miljöer för ökad fysisk aktivitet, ökad koncentration samt solskyddad utevistelse. OPEC är ett verktyg utformat för att bedöma förskolegården och dess potential för att fungera som en stödjande miljö på detta sätt. Syftet med studien var att kartlägga aspekter av utemiljön som rörde möjligheten till fysisk aktivitet, koncentration och förekomst av solexponering på förskolegårdarna i en kommun i södra Sverige samt att undersöka förskolepersonalens erfarenheter av den fysiska miljön på förskolegårdarna. Som fokus för studien valdes Eksjö kommun p.g.a. dess tillgänglighet. Data samlades in genom strukturerade observationer av förskolegårdarna med utgångspunkt i OPEC samt kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med förskolepersonal som arbetade på förskolorna. Observationsdatan från förskolegårdarna genomgick en kvantitativanalys och datan från intervjuerna analyserades genom en kvalitativinnehållsanalys. Resultatet visade att endast 2 av de 13 förskolegårdarna utgjorde stödjande miljöer enligt OPEC. Brist på tillräckligt solskydd och utmaningar lyftes fram i intervjuerna samt att utvecklingen av gårdarna hämmades av att det rådde osäkerhet kring vilka regler som gällde för utformandet av gården. Det fanns ett stort behov av att gårdarna skulle ses över. De flesta gårdarna klassificerades inte som stödjande miljöer vilket korrelerade med förskolepersonalens upplevelser av att det saknades tillräckligt med utmaningar och solskydd på många av gårdarna. Studien visade på att ansvarsfördelningen kring förskolegårdarna och vilka regler som gäller för underhåll och utveckling behöver ses över så att förskolepersonalens engagemang för gårdarna kan tillvaratas och stödjas.

Författare

Anna-Karin Bilker

Lärosäte och institution

Sektionen för hälsa

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..