Sök:

Utbildning och dess stöd för sjuksköterskans omvårdnadsinterventioner inom rökavvänjning


Bakgrund: Det finns kunskaper om rökningens risker, orsaker till att sjuksköterskor röker, hur rökningen påverkar viljan till att genomföra omvårdnad i rökavvänjning och prevention och rådgivning. I studier har det framkommit att det finns ett utbildningsbehov bland sjuksköterskorna rörande omvårdnadsinterventioner inom rökavvänjning bland patienter. Det saknas kunskap kring vilket stöd utbildning ger i omvårdnadsarbetet för rökavvänjning. Syfte: Studiens syfte var att belysa sjuksköterskans utbildning i rökavvänjning och på vilket sätt utbildningen stödjer sjuksköterskans omvårdnadsinterventioner inom rökavvänjning. Metod: Studien genomfördes som en forskningsöversikt där tretton originalartiklar analyserades med deduktiv innehållsanalys. Som stöd för analysen användes Fawcetts metabegrepp för omvårdnad. Resultat: Fyra teman framkom som belyser det stöd som utbildning kan ge sjuksköterskan i omvårdnadsåtgärder inom rökavvänjning; Utbildning som stöd till att känna sin egen roll och människosyn, Utbildning som stöd till att skapa hjälpande relationer, Utbildning som stöd till att uppmuntra och behandla och Utbildning som stöd till förmåga och självkänsla att utföra omvårdnad. Slutsats: Utbildningens stöd till sjuksköterskan vid rökavvänjning är att hon får kännedom om sin egen roll och människosyn, kan motivera och behandla patienten liksom skapa hjälpande relationer åt denne och får förmåga och självkänsla i att utföra omvårdnaden. Klinisk betydelse: Den här studiens kliniska betydelse är att den belyser vikten av sjuksköterskans utbildning i rökavvänjning och hur den kan stödja sjuksköterskans omvårdnadsinterventioner i detta.

Författare

Marie Lindholm

Lärosäte och institution

Röda Korsets Högskola/Röda Korsets Högskola

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..