Sök:

Utanförskap

pedagogers uppfattning om utanförskap och dess
konsekvenser för lärande


Arbetet handlar om eleveras utanförskap och vilka konsekvenser det kan få för elevens lärande och fortsatta utveckling. Arbetet bygger till största del på pedagogers uppfattning om begreppet utanförskap och dess konsekvenser för lärande. Fyra pedagoger har deltagit i studien, de arbetar samtliga i grundskolans tidigare år. Informationsinhämtande metoder har bestått av kvalitativ intervju och fokusgruppintervju. Bakgrunden inleds med att ge en historisk tillbakablick samt en närmare beskrivning av begreppet utanförskap. Efter det följer ett avsnitt som beskriver orsaker till utanförskap, konsekvenser av utanförskap, och förebyggande metoder mot utanförskap. I resultatanalysen meningskategoriseras pedagogernas tankar utifrån de teoretiska perspektiv som beskrivs i bakgrunden. Undersökningen visade att pedagogerna lägger mest fokus på den enskilda individen som är utanför, och mindre fokus på den stora gruppen och det sociala livet i skolan. Utifrån det kan man säga att pedagogerna visar en stor omsorg för sina elever, och ett stort allvar inför utanföskap och dess problematik. Trots det är lärarnas synsätt mestadels kategoriskt.

Författare

Simon Hellström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..