Sök:

Utan hunden hade jag varit någon annan

Hundens betydelse under gymnasietiden


Eleverna i denna studie går naturbruksprogrammets hundinriktning. Denna studie fokuserar på elevernas berättelser om hundens betydelse för dem personligen och för studierna. Studiens syfte är att visa på den betydelse hunden kan ha för gymnasieelevernas självkänsla, självförtroende och sociala utveckling, hur hunden kan påverka elevernas delaktighet i undervisningen och i deras eget lärande.Studiens syfte är att belysa om gymnasieungdomar på naturbruksprogrammet kan ha stöd av umgänget med sina hundar. Genom umgänget med djur blir många fysiska och psykiska behov tillfredsställda. Att lyfta fram de positiva delarna av vad umgänget med djuren för med sig, är viktigt för att kunna ge alla elever en möjlighet att nå de uppsatta målen inom skolan. Resultatet av den genomförda intervjustudien visar på att hunden har en förmåga att vara ett stöd för många unga. Genom att använda hunden i skolan kan eleverna motiveras att vilja delta i undervisningen även om den känns svår för dem.  De elever som umgåtts med djur visar en större empati för andra människor. De unga som under sitt liv umgåtts och tagit hand om djur har ett större ansvartagande än de som inte har haft djur omkring sig. Förmågan att kunna skapa och behålla sociala relationer, kan utvecklas på olika sätt med hjälp av djurkontakt.

Författare

Anna Nilsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..