Sök:

?Utan hopp finns ingenting?

En litteraturöversikt om hur patienter i palliativ vård bevarar hoppet.


Bakgrund:Begreppet hopp har definierats   och beskrivits på många olika sätt, bland annat som en livsviktig inre resurs   som innebär en förväntan om att något positivt kan ske i framtiden. Hopp har   visat sig vara betydelsefullt för patienter i palliativ vård då det kan   hjälpa dem att hantera sin livssituation samt öka deras välbefinnande.   Sjuksköterskan har en viktig roll i främjandet och bevarandet av hopp hos   döende patienter. Genom en ökad förståelse för vad patienterna upplever som   viktiga aspekter för bevarandet av hoppet skapas förutsättningar för en god   vård. Syfte: Att beskriva hur patienter i palliativ vård bevarar hoppet. Metod:En litteraturöversikt som baserats på nio vetenskapliga artiklar.   Samtliga artiklar var kvalitativa och granskades och analyserades av båda   författarna. Artiklar granskades för att identifiera likheter och skillnader.   Utifrån detta skapades nya kategorier med underkategorier.Resultat:Resultatet presenteras utifrån sex kategorier med underkategorier. Att leva så normalt som möjligt med   följande tre underkategorier: symtomkontrollens   betydelse, de individuella målens betydelse samt självständighetens betydelse. Patienterna talade om relationer som en viktig aspekt i   bevarandet av hopp. Detta presenteras utifrån två underkategorier: närstående och andra patienter samt sjukvårdpersonal. Därefter följer huvudkategorierna andlighet, personlig inställning samt att ändra fokus. Slutligen presenteras   den sista huvudkategorin förberedelser   inför döden.Diskussion:I metoddiskussionen utvärderas den valda metoden och   tillvägagångssättet. Vårt resultat diskuteras utifrån ytterligare forskning kring patienters   upplevelse av hopp samt utifrån modellen de 6 S:n i resultatdiskussionen.

Författare

Emilia Kling Michelle van Workum

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..