Sök:

Utan det tror jag inte att jag skulle kunna jobba

en
studie om hur lärare reflekterar över sin yrkesutövning och
vilken betydelse de lägger i detta


Syftet med denna studie var att studera lärares uppfattningar av reflektion genom att undersöka hur lärare reflekterar över sin yrkesutövning och vilken betydelse de lägger i detta. Utifrån litteratur har vi funnit att reflektion har stor betydelse i läraryrket och att det är en förutsättning för utveckling. Vi fann också i litteraturen att lärarens gemensamma reflektion tillsammans med kollegor är av stor vikt. Vår studie ägde rum på en skola där lärarna förde en gemensam dialog och reflektion dagligen. Vi använde oss av enkäter som urvalsinstrument för att finna de lärare som medvetet reflekterade på den aktuella skolan. Urvalsgruppen bestod sedan av fem lärare som vi intervjuade. Studien vi genomförde var kvalitativ men hade ett kvantitativt inslag i form av enkätundersökningen som var vårt urvalsinstrument. Intervjuerna sammanställdes till ett resultat. Resultatet visade att den dagliga enskilda reflektionen kan yttra sig på olika sätt men att lärarna främst reflekterar över den egna lärarrollen, det egna arbetet med eleverna samt elevernas utveckling, lärande och sociala situation. Resultatet visade också att lärarna uppfattar reflektion som livsviktigt och en nödvändighet i yrket. Deras uppfattning är att reflektion är ett redskap för att kunna utvecklas. Reflektionen synliggör det egna arbetet samt elevernas respons och utveckling, vilket gör att läraren kan utvärdera sig själv. Den gemensamma reflektionen tillsammans med kollegor visade sig vara lika viktig som den enskilda då båda behövs. Den gemensamma reflektionen innebär en utveckling av resultatet av den enskilda reflektionen, det vill säga en utveckling av det som läraren kommit fram till när denne reflekterat själv.

Författare

Sarah Forsman Karolina Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..