Sök:

Urskilja, variera, jämföra och lära

en variationsteoretisk
ministudie om barns förståelse för vattnets fasförändringar


Syftet med studien var att genomföra en Learning Study i miniformat. Med hjälp av en variationsteoretisk studie, intervjuer och videofilminspelning, har två elevgrupper undersökts och jämförts. Vi har undersökt hur vattnets fasförändringar kan komma att förstås på olika sätt beroende på hur det behandlas i två olika undervisningssituationer. Vi ville se om det fanns faktorer i våra undervisningssituationer som kunde påverka barnens förståelse för vattnets fasförändringar. Undersökningen vilar på en variationsteoretisk forskningsgrund och är av kvalitativ karaktär. Vi har intervjuat elever i år 2, både före och efter respektive undervisnings- tillfälle. Resultatet visar att det finns åtskilliga faktorer i under- visningssituationerna som påverkat barnens förståelse för vattnets fasförändringar. Studien visar att samtliga elever (i båda grupperna) har utvecklat/utökat sin förmåga att tala om vattnets fasförändringar, vilket ses som ett uttryck för en ökad förståelse. Undersökningspersonerna, eleverna i år 2, har alla utvecklat sin förmåga att tala om vattenmolekyler, iskristaller, vattenånga och molekylernas rörelser i vattnets olika faser. Den andra undersökningsgruppen har utvecklat sin förståelse mest. Resultaten visar att den sistnämnda gruppen elever har haft betydligt fler möjligheter till urskiljning av kritiska aspekter genom att dessa lyftes fram genom variation.

Författare

Ann-Catrin Brännholm-Eriksson Helena Öqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..