Sök:

Ursäkta mig företaget, men vart tog identiteten vägen?


Allt fler företag utvidgar sitt sortiment till nya branscher de ursprungligen inte förknippas med. ICA har blivit bank, Statoil säljer inte längre bara bensin och H&M ska nu börja med heminredning. Företag satsar nu inte bara på en produkt utan vill sälja allt under samma tak: det pratas om varuhusens återkomst. Hur känner då konsumenter när varumärken de kan identifiera sig med börjar sälja produkter som företagen vanligtvis inte brukar sälja? Denna studie fokuserar på att undersöka hur varumärkesidentiteten påverkas vid en branschglidning. Vi utgår då från problemformuleringen: Hur påverkas varumärkesidentiteten när företag utvidgar sitt sortiment till branscher de ursprungligen inte förknippas med. Studien bygger på en kvalitativ undersökning genom djupintervjuer och korta konsumentintervjuer vilket används till fallstudier.

Författare

Sara Thelin Emma Jonsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..