Sök:

Upplevelsen av information och undervisning i samband med kronisk hjärtsvikt


Att leva med en kronisk sjukdom som hjärtsvikt innebär en ständig oro och ibland ångest. Information och undervisning om den förändrade livssituationen som sjukdomen medfört kan bidra till ökade möjligheter att uppleva hälsa i samband med denna kroniska sjukdom. Syftet med litteraturstudien var att belysa människors upplevelse av information och undervisning i samband med hjärtsvikt. Resultaten baserades på 19 artiklar som sökts via databaserna Cinahl, SweMed+, Medline, Psyc Info men även manuell sökning i tidsskrifter vilka analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Fyra kategorier framkom i resultatet: att känna brist på och inte förstå information, att få individuellt anpassad information, att information ökar livskvalitén och att behov av information och undervisning är större efter utskrivning. Information och undervisning till människor med hjärtsvikt var en viktig del i omvårdnaden och de bästa resultaten uppnåddes med hjälp av individuellt anpassad information i kombination med modern teknik samt att uppföljning av information och undervisning efter utskrivning. Information eller undervisning med hjälp av individuellt anpassad och interaktiv information och undervisning om sjukdomens förlopp, behandling och egenvård visade sig öka livskvalitén avsevärt för personer med hjärtsvikt.

Författare

Lennart Berggren Ronny Grundström

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..