Upplevelsen av en organisationsförändring
Ur ett medarbetarperspektiv
UpplevelseOrganisationsförändringMedarbetarePsykosocial arbetsmiljöDelaktighetKASAMKrav-kontroll-stödmodellen
Det senaste vikande elevunderlaget samt den nya gymnasiereformen, GY 2011, har lett till att skolor står inför sparkrav, nedskärningar och effektiviseringar. Syftet med detta examensarbete är att lyfta fram medarbetares perspektiv på en organisationsförändring i en gymnasieskola. Examensarbetet utgår från Krav-kontroll-stödmodellen (Karasek & Theorell, 1990) och KASAM (Antonovsky, 2005 ) Frågeställningarna är: Hur har medarbetarna upplevt organisationsförändringen? Hur har medarbetarna upplevt att den psykosociala arbetsmiljön påverkats av organisationsförändringen? Har medarbetarna upplevt sig delaktiga i förändringsarbetet? Tio semi-strukturerade intervjuer genomfördes med medarbetare som direkt har blivit berörda av organisationsförändringen och insamlat data analyserades genom tematisk analys. Resultaten visar att den psykosociala arbetsmiljön påverkades negativt under organisationsförändringen genom att sammanhållningen och arbetsglädjen på arbetsplatsen försämrades. Resultaten visar även att medarbetarens roll och position i organisationen, påverkade upplevelsen av organisationsförändringen samt upplevelsen av delaktighet. Nyckelord: upplevelse, organisationsförändring, medarbetare, psykosocial arbetsmiljö, delaktighet, KASAM, krav-kontroll-stödmodellen