Sök:

Upplevd påverkan på yrkes- och gymnasievalet

Självförverkligande och fyra andra faktorer

Hur valet av karriär ter sig för individen har varit ett forskningsfält i ca. 100 år. Syftet med studien var att undersöka föräldrars, kamraters, studievägledares, statusens och självförverkligandets påverkan på gymnasie- och yrkesvalet för elever i nionde klass. Likheter och skillnader mellan yrkesgymnasieintresserade och högskoleintresserade elever undersöktes utifrån faktorerna. Fem yngre män och tre yngre kvinnor i årskurs nio som gjort sitt val till gymnasiet valdes ut till intervjuer. Enkäter användes för att sålla ut dessa åtta. Undersökningen visade, med några få undantag, att eleverna inte upplevde att de påverkats av någon av de faktorer som studien fokuserade på. Skillnaden de två grupperna emellan var att de yrkesgymnasieintresserade fokuserade mer på lön/arbetstillfällen samt att få arbeta med kroppen. De högskoleintresserade var mer intressefokuserade i sitt val. Studien verifierar inte tidigare studiers resultat annat än i undantagsfall. Diskussion förs främst kring självförverkligandets betydelse samt bristande självinsikt hos intervjudeltagarna. Ökad förståelse har skapats vad gäller elevens perspektiv kring påverkan av de faktorer somvarit i fokus i denna studie. Keywords: career-choice, adolescent, self-actualization, contextual factors

Författare

Sällberg Andreas

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..