Sök:

Ungdomars motivationsfaktorer & barriärer för att vara fysiskt aktiva och för att delta i ett idrottsprojektunder skoltid

en intervjustudie


Gymnasieungdomar är en grupp där ett stort antal elever är fysiskt inaktiva. För att öka den fysiska aktiviteten hos elever driver Hallands Idrottsförbund ett projekt där eleverna får möjlighet att spela fotbollsmatch på lektionstid en timma i veckan. Eleverna som deltar i projektet går på en gymnasieskola och har som inriktning el- programmet. Som ett led i utvärderingen av föreliggande projekt genomfördes 10 intervjuer. Studien har som syfte att kartlägga ungdomars motivationsfaktorer och barriärer för att vara fysiskt aktiva och för att delta i ett idrottsprojekt. De motivationsfaktorer som framkom i resultatet var att må bra, bli piggare, få ett attraktivt yttre och att ?ha kul? med sina kompisar. Motivationsfaktorerna till att delta i projektet skilde sig åt, ett motiv som framkom för att delta i idrottsprojekt var att slippa lektionerna. Ett annat motiv som talade för deltagande i projektet var att få tävla mot andra klasser. De klasser som hade lärare med en positiv attityd till projektet var mer motiverade till att delta. De ungdomar som identifierar sig själva som fysiskt aktiva var också mer motiverade till att delta och att vara fysiskt aktiva.  Barriärerna för att inte vara fysiskt aktiv handlade till största delen om tidsbrist och konkurrerande aktiviteter, till exempel datorer och socialt umgänge. Barriärerna för att inte delta i projektet är att ungdomarna inte vill missa lektionerna och tvingas ta igen arbetet senare. Identifierade ungdomarna sig som inaktiva är det mer troligt att de inte är fysiskt aktiva eller deltar i projektet. Genom att göra en större studie med fler intervjuer kan fler motivationsfaktorer och barriärer lyftas fram

Författare

Anna Svensson Sara Pålsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..