Sök:

Ungdomars intressen och tankar kring biologiundervisning

Ett verktyg för utveckling av undervisningen


Studiens syfte var att kartlägga och belysa de tankar och preferenser som finns kringbiologiundervisning i allmänhet och i synnerhet på den undersökta skolan. Frågeställningenvar: Hur ser eleverna på undervisningen i biologi, biologins olika ämnesområden samtbiologiämnets livsanknytning på denna skola? Elevernas tankar och preferenser inhämtadesgenom en enkät som till stor del inspirerats av ROSE projektet. Data sammanställdes ochanalyserades utifrån frågeställningen. Eleverna anser att betygen är viktigare än ämnet i sigoch att de delar av ämnet som har anknytning till dem själva är intressantare än allmännabiologikunskaper. De anser också att lärarens förmåga är avgörande för intressenivån pålektionerna. Ett tråkigt ämne kan bli intressant med en bra lärare. Elevernas svar indikerarockså att en så varierad undervisning som möjligt ger flest elever bäst chans att lära sig.

Författare

Eric Hamelin Sofia Hamelin

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..