Ungdomars intressen och tankar kring biologiundervisning
Ett verktyg för utveckling av undervisningen
Studiens syfte var att kartlägga och belysa de tankar och preferenser som finns kringbiologiundervisning i allmänhet och i synnerhet på den undersökta skolan. Frågeställningenvar: Hur ser eleverna på undervisningen i biologi, biologins olika ämnesområden samtbiologiämnets livsanknytning på denna skola? Elevernas tankar och preferenser inhämtadesgenom en enkät som till stor del inspirerats av ROSE projektet. Data sammanställdes ochanalyserades utifrån frågeställningen. Eleverna anser att betygen är viktigare än ämnet i sigoch att de delar av ämnet som har anknytning till dem själva är intressantare än allmännabiologikunskaper. De anser också att lärarens förmåga är avgörande för intressenivån pålektionerna. Ett tråkigt ämne kan bli intressant med en bra lärare. Elevernas svar indikerarockså att en så varierad undervisning som möjligt ger flest elever bäst chans att lära sig.