Sök:

Undervisning för medveten närvaro på gymnasiet

En kvalitativ studie


Studien undersöker med kvalitativa metoder, hur medveten närvaro kan presenteras och hur det tas emot av elever på gymnasiet. Medveten närvaro eller mindfulness syftar till att vara närvarande i stunden. Den har en bas i en medkännande inställning till sig själv och andra levande varelser. Medveten närvaro består av övningar, som att bli närvarande i kroppen, känslor och tankar, och odlandet av en kärleksfull och vänlig attityd mot sig själv och andra.Undervisning med presentationer, övningar och reflektion genomfördes vid tre tillfällen för en grupp gymnasieelever. I samband med detta intervjuades flera av eleverna. Det visar sig att medveten närvaro är lätt att tala och skämta om. Testande tillsammans och på egen hand är möjligt. Att rikta sin uppmärksamhet, utmaningar med detta och att medveten närvaro har en lugnande och fokuserande effekt, har gjort intryck. Medveten närvaro är ett stort område, som är svårt få grepp om på kort tid. Övningarna var mest levande för eleverna, vid intervjuerna har de lyft fram dessa mer än det stoff som presenterats. Medveten närvaro blir mer och mer synligt, i fönstren på inredningsaffärer står mediterande figurer på rad, längs gatorna dyker yogastudios med mindfulness upp och inom psykologin används metodiken. Kommer skolan vara näst på tur, att likt bilar om vintern som bäddas in i nyfallen snö, genomsyras av medveten närvaro?

Författare

Anna Dahlström

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..