Sök:

Undervisande samtal i skolan

En studie av samtalsprocesser och samtalsstrategier

Syftet med studien är att undersöka hur olika samtalsmönster uppstår i undervisningen och vilka konsekvenser det får för elevernas möjlighet att lära sig. Forskningsmetoden är analytisk kvalitativ beskrivande. Datainsamlingen har skett i form av videoinspelningar och anteckningar. Inspelningarna har transkriberats, tolkats, analyserats och till viss del kategoriserats. Resultatet visar på att eleverna i hög grad påverkar det undervisande samtalets förlopp till både innehåll och samtalsutrymme. Ett antal mer framträdande mönster som påverkar samtalets förlopp kan skönjas: elevers sociala positionering och alliering i samtalet, lärarens typ av fråga eller frågor, den didaktiska inramningen och lärarens dominans eller icke-dominans. Samtalens möjlighet för inlärning har analyserats utifrån Vygotskij begrepp: "zonen för den närmaste utvecklingen", Bakhtins teori om att ny förståelse och ny kunskap ska kunna uppstå måste olika positioner komma i dialog med varandra. De olika samtalsmönstrena och den didaktiska inramningen skapade olika möjligheter för inlärning.

Författare

Henrik Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..