Sök:

Undersökning av anpassad undervisning för elever med
matematiksvårigheter


Intentionen med detta examensarbete var att förvärva kunskap om hur pedagogerna anpassar studierna för elever med matematiksvårigheter. Vår undersökning baserades på intervjuer med gymnasielärare, en komvuxlärare och en specialpedagog. Intervjuerna blev, efter sammanställning, jämförda mot tidigare forskning av matematiksvårigheter. Från forskarvärlden tog vi del av olika forskares syn på diagnostisering av elever. Resultatet av vår undersökning visade att både bland forskare och bland pedagogerna fanns olika uppfattningar om hur elever med matematiksvårigheter skulle bemötas. Dock är forskare, pedagoger och vi (författarna) överrens om, att antalet elever som inte klarar godkänt betyg är alltför många och att det krävs en gemensam kraftansträngning för att reducera problemet. Denna problematik är något som alla lärare möter i sin vardag och vi hoppas att detta arbete kan bidra med en något förbättrad förståelse.

Författare

Thomas Nilsson Belinda Pilheden Nordfelth

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..