Sök:

Undersökning av IT-stöd för ett av Europas snabbast växande telekomföretag


Allt fler organisationer väljer att förbättra och förnya sin verksamhet genom att använda informationssystem. Verksamheter idag har blivit allt mer beroende av IT- stöd i form av system samt webbapplikationer, eftersom det automatiserar och effektiviserar arbetsprocessen. Verksamheter med ett fullt fungerande IT-stöd leder, lyfter och styr företaget framåt i utvecklingen. Nyttan av ett IT system kan mätas då systemet är anskaffat och befinns i en förvaltningssituation. I förvaltningssituationer används IT system vilket kräver att dessa underhålls och omskapas efter verksamhetens utveckling.Studien syftar till att kartlägga alla IT-system och webbapplikationer för Tele2 Butikerna AB samt för varje system identifiera användare, accessroller, funktioner, förvaltningsresurser och förbättringsområden. Detta har utförts genom att skapa en nulägesanalys och en behovsanalys av verksamheten med hjälp av flera olika metoder. I examensarbetet har dokumenterade metoder använts för skapande av nulägesanalys och behovsanalys, vilka har stått i grund för de metoder som behärskar genom uppsatsens gång. Kartläggningen bestod främst av datainsamling via intervjuer med de anställda ute i butikerna samt på huvudkontoret.Slutligen har en rapport överlämnats till Tele2 som motsvarar önskemålen från uppdragsgivaren.

Författare

Özlem Kaya Hülya Uludag

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..