Sök:

Underhåll av Ofotenbanan

jämförelse i kostnadsbesparande syfte mellan två alternativa tillvägagångssätt

Malmbanan utgör den viktiga transportlänken mellan gruvindustrin i Kiruna och hamnen i Narvik. Genom detta transportstråk kan gruvindustrin nå sina kunder ute på världsmarknaden. Gruvorna i Kiruna har sedan första världskriget utvecklats till att bli en av Sveriges viktigaste inkomstkällor inom basindustrin. För Norges del utgör Ofotenbanan, som är namnet på sträckan som löper genom Norge, den enda möjliga transportlänken mellan Nordnorges viktiga fisktransporter till Oslo via tåg. Fisktågen körs från Nordnorge över på Malmbanan in i Sverige för att sedan köras vidare till Oslo. Det finns ingen annan möjlig transportväg eftersom Narvik inte hänger samman med det övriga järnvägsnätet i Norge. Malmbanan har även kommit att bli en viktig transportlänk för turismen i Norrbotten och Narvik. Till vissa av de tågstationer som ligger längsmed Malmbanan finns ingen bilväg och järnvägen utgör därmed den enda transportlänken. Genom Malmbanans tillkomst under 1800-talets senare del och början av 1900- talet, har flera typer av tågtransporter kunnat tillkomma, såsom gods ? och persontransporter. Ursprungligen byggdes banan för malmtransporter eftersom man hade haft stora svårigheter att få lönsamhet i sin produktion på grund av dåliga transportlänkar. Under senare delen av 1800-talet användes renar som dragdjur för malmtransporter eller så fraktades malmen med hjälp av båt. Malmbanans tillkomst var revolutionerande för malmtransporterna. För att kunna tillmötesgå det ständigt ökande transportbehovet längsmed Malmbanan utför Banverket och Jernbaneverket ständiga förbättringar och uppgraderingar av sitt infrastrukturnät. De trafikutövare som vill bedriva trafik längsmed spåret får söka ett trafikeringsavtal hos banhållaren. Avtalet innebär att trafikutövaren betalar en spåravgift baserad på antal körda spårkilometer. I gengäld får trafikutövaren ett trafiksäkert spår med avseende på material, underhåll och trafik ? och signalreglering. Malmbanan utgör en unik sträcka för Sverige och Norge eftersom den innebär att tågtransporter måste korsa landsgränsen. Detta kan anses som unikt eftersom länderna har lyckats komma överens om likartade standarder för spårbredd, typ av räls och säkerhetssystem. Allt för att kunna köra tågseten över landsgränsen utan att behöva lasta om dem. Historiskt sett har det exempelvis varit problem att köra tåg från Sverige över till Finland via Haparanda eftersom de båda länderna inte haft samma spårbredd. Samverkan mellan Sverige och Norge innebär även att deras underhållsprocesser kan samordnas. Enligt tradition utförs underhållsarbetena på Ofotenbanan nattetid. Detta har varit en bra lösning fram till idag eftersom målet har varit att minimera störningarna för tågtrafiken. Under natten körs färre antal tåg och på så vis har minst antal tåg påverkats av arbetena. Nu vill Jernbaneverket istället titta på om det är möjligt att utföra underhållsarbetet på dagtid vilket skulle resultera i fler antal arbetstimmar under samma tidsperiod. Nattarbetet innebär nämligen att banarbetarna endast arbetar var annan vecka i enlighet med de norska arbetstidsreglerna för nattidsarbete. Skulle underhållsarbetet istället kunna flyttas fram till dagtid skulle det innebära att man får ut 400 arbetstimmar på 10 veckor i jämförelse med 240 arbetstimmar på 10 veckor vid nattarbete. Jernbaneverket skulle därmed hinna med betydligt mer underhållsarbete under samma tidsperiod om arbetet utfördes på dagen. Den andra vinsten som skulle uppnås med dagsarbete skulle bli minskade lönekostnader för personalen, eftersom natt ? och helgersättningar inte skulle utgå. Kostnaden för att utföra de olika underhållsmomenten förblir konstant medan lönekostnaden minskar. Förslaget innebär dock att ersättningsbussar kommer att krävas eftersom ett persontåg kommer att måsta utsättas. Kostnaden för ersättningsbussarna får inte överstiga vinsten för de uteblivna natt ? och helgtidsersättningarna. Här kommer en brytpunkt att infinna sig där förslaget blir ekonomiskt lönsamt ur dessa aspekter.

Författare

Sofia Rosendahl

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..