UNIVERSAL
Beginning and End of the Classical Hollywood Horrors
UniversalUniversal PicturesTidig skräckfilmTalkiesSvartvita filmerSkräckfilmsgenreSkräckfilmSon of FrankensteinTheMummyBelaLugosiLjudfilmCarl Sr.LaemmleCarl Jr.BorisKarloffInvisible ManHorrorFrankensteinEarly horror talkiesDraculaClassical horrorsLon Sr.ChaneyLon Jr.B/W horrorsTodBrowningBride of Dracula1930-1941Black and whiteUniversal StudiosUniversals utvecklingUniversals skräckfilmerWerewolf of LondonWolfmanCinema theory and historyFilmvetenskapArt HistoryKonstvetenskapHistoryHistoriaHistory and ArchaeologyArts and Architecture
Arbetet behandlar Universals skräckfilmsproduktion under dess så kallat klassiska period, från ljudfilmens genombrott fram till USAs inträde i andra världskriget i december 1941. Det inleds med en kort historik av studions utveckling, främst under Laemmle-dynastins ledning, samt med korta tillbakablickar på stumfilmsperiodens skräckfilmer. Syftet är att beskriva hur skräckfilmen utvecklades, konstnärligt, företagsekonomiskt och produktionstekniskt, under denna period. Tyngdpunkten ligger givetvis främst på Universal, som snabbt blev kända som de främsta skräckfilmsproducenterna, ett rykte som man fortfarande upprätthåller.Vidare beskrivs alla Universals skräckfilmer från och med Dracula (1931) fram till och med The Wolfman (1941), som väl kan beskrivas som den sista riktigt stora skräckfilmen, innan bolaget förföll till mer eller mindre obegåvade uppföljare.