Sök:

Tvingande tankar i skolbänken

En kvalitativ studie om hur Tvångssyndrom påverkar skolgången


Enligt socialstyrelsen (2011) har barn och ungdomars psykiska ohälsa ökat och det är framför allt depressioner, ångestsjukdomar och missbruk som har ökat inom denna grupp. Tvångssyndrom, även kallad ?OCD?, är en av de fyra vanligaste diagnoserna i Sverige (Abramowitz, 2006). Begreppet OCD betyder ?Obsessive-Compulsive Disorder? och är den engelska betydelsen av ?Tvångssyndrom? som används internationellt. I Sverige drabbas åtminstone hälften av de som lider av tvångssyndrom redan som barn och 1/ 200 barn i skolåldern (Bejerot, S, 2011). För att kunna förstå sjukdomens yttringar i skolmiljö är det därför viktigt att lärare har tillräcklig kunskap för att kunna ge lämpligt stöd till elever med Tvångssyndrom (Leininger, M. Taylor D., T. Prater, M. och Allen H, 2010). Denna kvalitativa studie syftar huvudsakligen till att öka förståelsen för hur tvångssyndromet påverkar individers skolgång genom att skildra personliga och yrkesmässiga erfarenheter. Studien vill även ge en ökad bild av vilken kompetens det finns inom skolväsendet för elever att vända sig till för att få det stöd som behövs. Studiens empiri har samlats genom fem intervjuer med både yrkessamma personer och personer som själva lider av sjukdomen och delar med sig av sina erfarenheter kring Tvångssyndrom.Resultatet ger en inblick i vilket stöd skolan kan ge till dessa elever ochatt det idag finns begränsad kunskap kring tvångssyndrom bland skolpersonal trots att Tvångssyndrom är en av de fyra vanligaste diagnoserna (Abramowitz, 2006). Skolpersonal bör ha tillräcklig kunskap för att upptäcka Tvång samt att ge möjliga anpassningar som; Längre provtid, en bestämd sittplats eller en dubbel uppsättning böcker- anpassningar som varken kostar tid eller pengar för skolan. Skolgången upplevs vara en svår tid för de drabbade och skolan har ett ansvar att se det individuella behovet (Skolinspektionen, 2012).

Författare

julia fryklund

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..