Två lärares arbete med skrivträningen i svenskundervisningen
Sammandrag
Syftet med detta examensarbete är att utforska hur lärare utformar och legitimerar sin
undervisning med skrivträningen. Detta vill vi göra genom att lyfta både
lärarperspektivet och elevperspektivet. Vi anser att detta är ett viktigt område eftersom
lärare måste vara medvetna om hur deras arbetsmetoder påverkar elevernas lärande.
I vår empiriska undersökning har vi använt oss av metoderna observation,
uppföljningssamtal och intervju. Vi observerade två lärare och deras klasser i år 2 i
svenskämnet. I anslutning till observationerna genomförde vi uppföljningssamtal med
lärarna. Intervjuer med lärare och elever gjordes enskilt där vi utgick från frågeområden.
Resultatet av empirin visade att lärarna använde sig av olika metoder i skrivträningen. Vi
kunde urskilja två olika modeller som vi kopplar till begreppen formalisering och
funktionalisering. I uppsatsen behandlar vi dessa två begrepp till ämneskonceptionerna
svenska som ett färdighetsämne och svenska som ett erfarenhetspedagogiskt ämne. Vi
kommer vidare att beskriva elevernas synpunkter på skrivträningen samt lärarnas
metoder och syften med dessa. I resultat- och analysdelen har vi sammanställt
undersökningsresultatet med teoretisk tolkning. Vi har fördjupat oss i lärarnas
arbetsmetoder och förankrat dem i teorier. I diskussionen utgår vi från våra
frågeställningar och lyfter likheter och skillnader mellan lärarnas arbetsmetoder.
Slutsatsen av vår undersökning är att lärarna använder sig av olika skrivträningsmetoder
där individperspektivet framhävs på olika sätt. Slutsatsen av elevernas synpunkter är att
de efterfrågar ett större inflytande i sin skrivträning. Vi drar slutsatsen att en
funktionaliserad skrivträning både gynnar elever och lärare.