Sök:

Trovärdigheten framför allt

En studie om hur svenska företag väljer att gestalta betydelsen av att CSR blir en angelägenhet för internkommunikationen


Syftet med denna kandidatuppsats är att bidra med ökad förståelse kring hur svenska företag väljer att gestalta betydelsen av att CSR blir en angelägenhet för interkommunikationen. Det kan konstateras att företagen är noga med att understryka att det är genom den interna kommunikationen som medarbetarna kan bli medvetna om företagets CSR-arbete och att deras medvetenhet är betydelsefull för företagets anseende. I deras gestaltningar återkommer ord som stolthet, tillit och trovärdighet med jämna mellanrum. Makt- och påverkansaspekten av den interna kommunikationen ges inte lika mycket utrymme.Transparens värderas dock högt av företagen, något som torde ge effekt även på deras gestaltningar. Huruvida deras gestaltningar är medvetna eller inte är svårt att avgöra, men vad som kan konstateras är att företagen väljer att gestalta betydelsen av CSR i internkommunikationen som mycket stor och som något nödvändigt för företagets överlevnad.

Författare

Stina Sernemyr

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..