Sök:

Tre piruetter ned i split

en fallstudie av lärares bedömning i dans


Denna studie har som syfte att beskriva hur danslärare på det estetiska programmet bedömer sina elever i dans. Genom kvalitativa intervjuer med tre danslärare har vi försökt komma fram till hur de utformar sin undervisning för att bilda bedömningsunderlag samt vilka kvaliteter de upplever som viktigast. Vi har endast ställt frågor om hur de bedriver undervisningen i kursen dans och gestaltning A. Resultaten visar att lärarna utformar sin undervisning på olika sätt. Vilka moment som de lägger mest vikt på varierar mellan lärarna. Men för samtliga lärare är den praktiska undervisningen viktigt. Två av de tre lärarna använder sig utav återkoppling och formativ bedömning under terminen gång, den tredje använder endast summativ bedömning. Engagemang och delaktighet är de faktorer som alla lärarna lyfter fram som viktigast för bra betyg, de anser att engagemanget är nyckeln för att kunna utveckla sin förmåga. Resultaten vi presenterar visar också att skolans styrdokument inte fyller dess funktion fullt ut precis som vår litteraturbehandling också lyfter fram.

Författare

Åsa Högdal Elin Öhman

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..