Sök:

Tre nyanser av entreprenörskap - En jämförande studie mellan tre grundskolor


BakgrundEntreprenörskap är ett svårdefinierat begrepp. Entreprenörskap handlar om att individen ska utgå från sina förutsättningar och idéer för att skapa en handling. Det finns delade meningar om varför entreprenörskap har uppmärksammats i skolans värld. Å ena sidan handlar det om att politiker har ett intresse av att utbilda entreprenörer som kan utveckla landet, å andra sidan handlar det om att framtidens individer är i behov av de egenskaper som entreprenörskap utvecklar. Syftet med entreprenörskap i Lgr 11 är att förhållningsättet ska löpa som en rödtråd genom hela utbildningen.SyfteSyftet med denna studie är att jämföra på vilket sätt tre grundskolor förhåller sig till uppdraget att arbeta entreprenöriellt. Detta för att kunna identifiera framgångsfaktorer i arbetet medentreprenörskap.MetodI vår studie har vi använt oss av kvalitativ metod. Intervjuer har använts för att vi vill skapa oss en förståelse för hur respondenterna uttrycker sig kring entreprenörskap.ResultatAlla respondenter har en definition av begreppet entreprenörskap. De tre skolorna är olika samspelta i sina definitioner. Majoriteten av respondenterna är positiva till arbetet med entreprenörskap och alla förutom en menar att det är en självklarhet eftersom det står med i Lgr 11. Kunskapen kring entreprenörskap varierar mellan de tre skolorna. En av skolorna har fått utbildning i arbetssättet och känner en trygghet i förhållningsättet. På de andra två skolorna skiljer sig kunskapen genom att det är rektorn på den ena skolan och lärarna på denandra skolan som känner en trygghet i arbetssättet. Alla skolorna uttrycker en framtidsvision i att arbeta vidare med det entreprenöriella arbetssättet, men endast en skola har en nedskriven plan.

Författare

Jannice Karlsson Emma Lampret Susanna Ringkvist

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..