Traditioner i tiden
en studie av kommunala musikskolans
verksamhetskultur
InstrumentalundervisningInstrumentalpedagogikKommunalaMusikskolanAfroamerikansk traditionOrkesterinstrument
Syftet med denna studie var att beskriva och förstå två i kommunala musikskolan förekommande verksamheter - orkesterinstrumental tradition och afroamerikansk tradition och relationen dem emellan. En viktig utgångspunkt har varit att beskriva utvecklingen fram till i dag och hur dagens verksamhet förhåller sig till de historiska faktorer som legat till grund för kommunala musikskolans framväxt. Vi har i intervjuer undersökt hur elever och lärare förhåller sig till traditionerna och hur rektorerna ser på verksamheten. Utifrån ett antal aspekter har vi kunnat urskilja en traditionell och borgerlig orkesterinstrumental verksamhet samt en folkligt baserad afroamerikansk instrumentalverksamhet. Såväl likheter som skillnader har identifierats mellan de båda verksamheterna i synen på undervisning och lärande. Både de intervjuade lärarna och eleverna säger sig till övervägande del vara tillfreds med den aktuella situationen. Rektorerna pekar på vikten av helhet, sammanhang och flexibilitet och ger sitt stöd främst till den pedagogik sådan den tillämpas inom den afroamerikanska instrumentalverksamheten. Studien pekar på centrala frågor att diskutera beträffande kommunala musikskolans verksamhet och framtida inriktning.