Sök:

Total Quality Management

en jämförelse av prestation mellan TQM och rivaliserande teorier


Denna undersökning behandlar om det finns en skillnad i hur Total Quality Management, TQM, och rivaliserande teorier påverkar prestationen hos företag. Dessutom undersöks om det finns en skillnad mellan de företag som är rutinorienterade gentemot de som är kunskapsorienterade. Totalt skickades en elektronisk enkät ut till 265 företag, inom en snarlik bransch, lokaliserade runt om i Sverige. Totalt erhölls 49 svar vilket motsvarar en svarsfrekvens på 18,5%. I takt med att konkurrensen hårdnar inom affärsvärlden blir det allt viktigare att hitta nya strategier för framgång. Förespråkare för TQM har länge hävdat att en hög kvalitet är en väg till just denna framgång. Detta gäller inte bara på företagets produkter eller tjänster, utan på alla delar i företaget. Kvalitetsarbetet ska genomsyra arbetet i hela företaget. Dock har det på senare tid även kommit fram röster som hävdar att TQM inte skapar framgång för alla företag. Undersökningen kom fram till att TQM i de flesta fall är att föredra gentemot de rivaliserande teorierna. Det starkaste exemplet är att skapa förutsättningar för allas delaktighet som bidrar starkt till tre av fyra prestationsmått. Tyvärr lyckades inte undersökningen besvara frågan om det finns skillnader mellan kunskaps- och rutinorienterade företag. Detta kan bero på att svarsfrekvensen inte räckte till för att hitta eventuella skillnader eller likheter.

Författare

Fredrik Gunnerfalk Marcus Heincke

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..