Sök:

Toddlare

En studie om toddlare och vilka förutsättningar de ges i förskolan


Syftet med denna studie var att ta reda på hur toddlarna framträder samt hur de bemöts och karaktäriseras av förskollärarna. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod med tidsmässigt utvalda observationer och öppna intervjuer. De två teorier som ligger till grund för undersökningen är det livsvärldsfenomenologiska perspektivet samt det sociokulturella perspektivet. Teorierna bygger båda på att man utgår ifrån den andres perspektiv när man undersöker och försöker förstå den andres livsvärld vilket vi förhållit oss till i studien. Tio toddlare observerades och sex förskollärare intervjuades i syfte att ta reda på om den tidigare forskning som definierar en toddlare kan relateras till verkligheten.Genom analys och diskussion kom vi fram till att det är svårt att kategorisera toddlarna efter en viss ålder eftersom alla barn är olika och uppvisar olika beteenden i olika sammanhang utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar på att de säregna beteendena visar sig hos toddlarna, men att det kan variera från barn till barn. Samtliga toddlare i vår studie kunde gå, använde sig mycket av kroppen, härmade varandra och uttryckte sig genom höga läten i olika former. Vad som sägs vara ett typiskt drag hos toddlarna är tultandet, men detta framkom inte bland barnen i vår studie.

Författare

Johanna Forsgren Frida Lovéner

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..