Sök:

To speak or not to speak

om elevers muntliga produktion
under engelsklektioner


Utvecklingsarbetet undersöker huruvida olika kommunikationsövningar kan öka gymnasieelevers muntliga produktion under engelsklektioner eller inte. Arbetet pågick under ca. åtta veckor och utfördes i en klass på 26 elever på en gymnasieskola i Norrbotten. Kommunikationsövningarna var åtta till antalet och varierade beträffande gruppstorlek och innehåll, bla. genomfördes en minivariant av "Storyline". En enkät fylldes i före och efter, i vilken eleverna besvarade frågor gällande inställning till engelska och viljan/förmågan att tala engelska. Denna enkät visade på små förändringar. Dock föreföll dessa alltför vaga för att kunna ge ett bestämt svar på frågan om attityder respektive den verbala aktiviteten ändrats/ökats under perioden. Resultatet av arbetet stärker oss i vår tro att man bör satsa tid och energi på att öka mängden talad engelska i klassrummet. Resultatet redovisas i figurer (diagram) och i observationer i dagboksform. Som bilagor finns bla. exempel på övningar och elevernas figurer från "Storyline".

Författare

Katarina Larsson Lena Nilsson Lång

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..