Sök:

Titta, lyssna och härma!

En studie som undersöker imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 år.


Syftet med studien var att underso?ka imitationsfo?rma?gan fo?r auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och a?tta a?r. Den visuella imitationen underso?ktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. Den auditiva imitationen underso?ktes i form av meningsfull meningsrepetition samt icke-meningsfull nonordsrepetition. Ytterligare ett test gjordes fo?r att underso?ka barnens icke-verbala intelligens. I studien deltog 10 typiskt utvecklade barn med svenska som modersma?l, sjuflickor och tre pojkar mellan 4;11?8;0a?r.Studiens  huvudfynd  var  att  barnens visuella uppma?rksamhet var en avgo?rande faktor fo?r hur barnen klarade av att imitera handlingarna. De meningsfulla handlingarna med objekt var la?ttare fo?r barnen att utfo?ra i ja?mfo?relse med de icke-meningsfulla handlingarna utan objekt. Resultatet pa? det icke-verbala intelligenstestet korrelerade med barnens a?lder och de icke- meningsfulla handlingarna. A?ven nonord och meningsrepetition korrelerade med varandra. Vid analys av den auditiva modaliteten visade det sig att tva?- och fyrstaviga icke-meningsfulla nonord var na?got la?ttare att imitera a?n trestaviga. Ett konstaterande vid meningsrepetitionen var att barnens prestation sa?g olika ut beroende pa? meningens la?ngd.Resultaten i denna studie ma?ste tolkas med reservation fo?r att underso?kningen gjorts pa? en mycket liten grupp och vidare forskning inom a?mnet vore o?nskva?rt fo?r ett mer tillfo?rlitligt resultat. Slutsatsen a?r att det troligtvis inte fo?refaller finnas na?gon underliggande imitativ fo?rma?ga som medierar fo?rma?gan att imitera fo?r visuellt och auditivt presenterat material. Ett samband mellan barnens visuella uppma?rksamhet och deras prestation av imitativa handlingar kan dock konstateras.

Författare

Frida Persson Clara Hedenqvist

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/LogopediHälsouniversitetet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..