Sök:

Tillförlitlig bedömning

en kvalitativ studie om
tillförlitlig bedömning av alternativa redovisningsformer


Syftet med denna studie var att undersöka tillförlitligheten vid bedömning/betygsättning av eleverna när de redovisade på andra sätt än skriftliga prov. Eftersom vi förespråkar elevaktiva och kreativa arbetsformer passade den formen bra för den kvalitativa studie som vi genomförde i en klass år 9 i Luleå. Eleverna redovisade genom en muntlig redovisning med illustrativa hjälpmedel och gjorde en skriftlig inlämning. Vi observerade deras kunskaper vid det muntliga redovisningstillfället med hjälp av en bedömningsmatris, den skriftliga inlämningen bedömdes med hjälp av en rättningsmall och betygskriterierna. Resultatet blev tvetydigt, vi kunde göra en tillförlitlig bedömning av elevernas kunskaper när de redovisade muntligt med hjälp av illustrativa hjälpmedel, men det fanns flera fall då det krävdes följdfrågor för att på ett tillförlitligt sätt bedöma att det var deras kunskaper. Den skriftliga inlämningen kunde vi inte alltid på ett tillförlitligt sätt avgöra att det var elevens kunskaper som stod på pappret, eller om det var en kopiering från boken. Den skriftliga inlämningen var minst tillförlitlig av de två redovisningsformerna. Den muntliga hade den fördelen att i de fall då vi var tveksamma till vad eleven kunde, hade vi möjlighet att ställa följdfrågor för att öka tillförlitligheten i vår bedömning.

Författare

Linda Bylund Gunilla Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..