Sök:

The times they are a-changin´

strategier för
independentbolags överlevnad i en förändrad skivbransch


Skivindustrin har genomgått en stor förändring de senaste åren och denna förändring har gett upphov till ett stort problem för skivbolagen: konsumenterna köper inte skivor i samma utsträckning som tidigare. Vad som har orsakat denna förändring finns det många åsikter om, likväl som det finns många förslag till vad som bör göras för att vända på den. Skivbranschen består av ett fåtal stora bolag, majorbolagen, och en uppsjö av små bolag, independentbolagen. Det som denna rapport fokuserar på är hur independentbolag bör agera strategiskt för att klara sig i den förändrade omvärlden. För att kunna reda ut detta och ge ett strategiskt förslag så behövs först independentbolagens uthålliga konkurrensfördelar identifieras. Efter att detta är gjort så förs en diskussion om vilket perspektiv på strategi som independentbolagen har, med andra ord, vilken skola de tillhör, av klassiskt, processuellt, evolutionistiskt eller systemteoretiskt. Även en diskussion om vilka faror detta för med sig förs. När konkurrensfördelarna och perspektiven på strategi är fastställda så prövas detta mot olika generiska strategier, för att kunna utröna vilket alternativ som bäst passar independentbolagen. De konkurrensfördelar som har identifierats är att independentbolagen har tillgång till ett unikt material som majorbolagen inte har och som har en växande efterfrågan i och med digitaliseringen av skivbranschen. Att independentbolagen riktar in sig på den digitala marknaden gör även att de har mycket låga kostnader för sin verksamhet eftersom att digital distribution är betydligt billigare än fysisk distribution. Den viktigaste av independentbolagens konkurrensfördelar är dock deras positiva inställning till ny teknik som har gett dem flera konkurrensfördelar, om än inte uthålliga sådana, och den kommer troligtvis att ge dem fler i framtiden. När man undersöker perspektiven på strategi närmare så finner man att independentbolagen med tiden rör sig mer mot ett klassiskt perspektiv med vinstmaximering i fokus. Risken med detta är att de rör sig mot majorbolagens perspektiv och detta kan innebära att de förlorar en konkurrensfördel som de har genom sitt unika material. Vid formuleringen av strategi utifrån konkurrensfördelar och perspektiv på strategi så kommer jag fram till att independentbolagen inte riktig har vad som krävs för att genomföra varken en lågkostnadsstrategi eller en differentieringsstrategi men om de väljer att fokusera på den digitala marknaden så har independentbolagen de resurser som krävs för att genomföra en fokuserad differentierad strategi. Efter en jämförelse med strategiska alternativ för små och medelstora företag så kommer jag fram till samma sak som innan, det vill säga, en differentierad strategi med fokus på den digitala marknaden. Med detta val så undviker man faran med att röra sig för långt mot det klassiska perspektivet genom att de kan fortsätta att sälja nischat material och ändå vara lönsamma. Denna strategi tar även tillvara independentbolagens uthålliga konkurrensfördelar sim finns i deras låga kostnader och deras positiva inställning till ny teknik.

Författare

Johan Tieva

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..