Sök:

The making of Mys-Persson ur ett marknadsföringsperspektiv


I denna uppsats studeras statsminister Göran Perssons mediala kovändning ? från buffel till ?Mys-Persson?. I takt med att vi tycker oss ha sett ett ökat fokus på privatpersoner, och då kanske främst inom politiken, tycker vi det är intressant att studera detta ämne. Som exempel här kan nämnas att Göran Persson varit med i TV-programmet ?Sen kväll med Luuk? och dansat med kossan Doris i SVTs barnprogram ?Bollibompa?. Ett annat exempel är Lars Leijonborg som låtit sig intervjuas i TV3s tjejprogram ?Silikon?. Frågeställningarna kretsar kring hur Perssons kovändning kommit till stånd. Vi försöker bl.a. identifiera vilka framgångsfaktorerna är och när brytpunkten kom. Vidare finns i uppsatsen förhoppningar om att kunna finna svar på vem som kan initiera en process av detta slag. Uppsatsen grundar sig på en så kallad dokumentstudie, vilket i vårt fall innebär att vi hämtat vår empiri från tidningsartiklar ur främst kvälls- och dagspress. Syftet är inte att granska huruvida det som står i tidningarna är ?sant?, utan snarare att se vilken bild av Persson som under åren förmedlats till folket. Den mediala studien sträcker sig från år 1996 fram till idag (2002). I uppsatsen diskuteras bland annat hur man kan se på Persson som en marknadsförare och hur man också kan se honom som ett eget varumärke, skilt från det socialdemokratiska partiet. För att få ett marknadsföringsperspektiv görs en del modifieringar av de klassiska marknadsföringsbegreppen, såsom t ex de 4 P:na.

Författare

Martin Lidgren Kristina Jacobsson Caroline Nilsson Anna Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..