Sök:

Textilslöjd i ämnesintegrerat temaarbete


Syftet med mitt arbete har varit att undersöka hur textilläraren kan arbeta tematiskt tillsammans med andra lärare på sin skola. Jag har använt mig av den kvalitativa forskningsmetoden och genomfört intervjuer. Sex lärare har intervjuats på kommunala såsom privata grundskolor. Underökningen omfattar elever i åk 5-6. Mitt resultat visar sex olika exempel på hur ett ämnesintegrerat temaarbete kan utföras. Av detta har jag dragit slutsatsen att vad som ligger bakom de stora skillnaderna vid planering och utförande är skolans organisation och tradition samt lärarnas inställning och tidigare erfarenheter av ämnesintegrerat temaarbete. Efter min undersökning så kunde jag också dra slutsatsen till att en god planering var av stor vikt för att genomförandet skulle vara till belåtenhet hos alla parter; lärarna och eleverna.

Författare

Helene Richter

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..