Sök:

Textilmassa - vad finns det för konsumentintresse?


Företag behöver information om kundpreferenser för att kunna bedriva produktutveckling. Denna studie syftar till att undersöka hur konsumentgruppen svenska studenter upplever känslan av olika textilmaterial samt vilken miljöpåverkan de tror att råvaruframställningen till olika textilmaterial har. Studien utfördes i form av ett taktilt test där 30 försökspersoner jämförde känslan hos 8 olika textilier. Fem av dessa textilier fanns i fyra olika tvättningsgrader. Under testet fick personer-na sortera in proverna i grupper efter liknande egenskaper samt ge dessa grupper en komfort-poäng samt adjektiv som de tyckte beskrev känslan i gruppen. Testpersonerna fick även be-svara en enkät. En tydlig trend som vårt resultat påvisade var att komforten tydligt minskade med antalet tvättar hos alla material förutom för bambu/elastan-blandningen. Denna blandning fick även i särklass högst komfortpoäng av testpersonerna. Testpersonerna kände till de textilmaterial som togs upp i rapporten med undantag för Ten-cel® (varumärke), lyocell och mjölkprotein som väldigt få personer hade hört talas om. Test-personerna trodde att råvaruframtagningen till polyester, nylon, fleece och bomull hade hög miljöpåverkan, medan man trodde att råvaruframtagningen till ull och mjölkprotein var de som hade minst miljöpåverkan. Resultaten kan hjälpa företag som producerar textilier att få information om vilka egenskaper konsumenter upplever som komfortabla, vilka tyger de anser inneha dessa egenskaper, samt vilken miljöpåverkan konsumenterna tror att råvaruframställningen till dessa har. Möjligheten till grön marknadsföring hos de olika materialen diskuteras samt andra möjliga användningsområden av resultatet.

Författare

Fredric Abrahamsson Anton Paulsson

Lärosäte och institution

SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..