Teoretiskt och praktiskt filmarbete i det pedagogiska paradigmskiftet
En komparativ studie av filmens roll i Lpo94
Denna kvalitativa komparativa studie undersöker filmmediets roll i undervisningen av bild- och svenskämnet för grundskolans senare år och hur rollen beskrivs i kursplanerna för respektive ämne. kursplanerna för bild- och svenskämnet hämtade ur Lpo94 och Lgr11 analyserades och jämfördes. Utifrån den information som framlästs ur den komparativa analysen utfördes samt analyserades fyra kvalitativa intervjuer med grundskolelärare. Studien har visat att filmmediet förekommer i en rad olika kontexter i undervisningssituationer i bild- och svenskämnet för grundskolans senare år. Det används bland annat som ett verktyg för praktisk gruppsykologi, ett medium för att få elever att komma i kontakt med känslor och som grund för reflektion samt ett spännande alternativ till mer konventionella redovisningsmetoder. I Lpo94 omnämndes perceptionsförmåga och kritiskt förhållningssätt i samröre med film mer än dubbelt så många gånger som i Lgr11. Däremot har större fokus givits åt skapande av film i svenskan medan omnämnandet har halverats för bildämnet. Identitetsuppövandet har i Lgr11 decentraliserats; det stora ansvaret som tidigare närvarade i svenskan har i och med Lgr11 spridits ut på alla av skolans ämnen. Enligt Lgr11 ska eleverna i svenskämnet se på hur man för berättelser med olika medier, medan bildämnet fokuserar på kulturella erfarenheter.