Sök:

Temaarbete och ämnesintegration - en bättre väg mot kunskap?


Detta examensarbete innehåller en litteraturgenomgång av hur forskare och ledande pedagoger ser på temaarbete och ämnesintegrering jämfört med traditionell lärarledd undervisning. Arbetet har också omfattat en enkät- och intervjuundersökning av hur elever i de senare åren på en mindre skola i Tornedalen uppfattar dessa tre metoder ur ett kunskaps- och lärandeperspektiv. Frågeställningarna har baserats på läroplanens kunskapsmål. I bakgrundsarbetet ingick en kartläggning av hur synen på kunskap och lärande i skolan ser ut från forskarhåll. Dessutom granskades läro- och kursplanerna med avseende på eventuellt stöd för användandet av dessa ovannämnda undervisningsmetoder. Ledande pedagogers och forskares syn på temaarbete och ämnesintegrering var enstämmigt positiv medan den traditionella förmedlingspedagogiken, som fortfarande tycks råda på många skolor, dömdes ut. Man betonade också att lärarrollen inte längre handlar om förmedling av kunskap, utan att den ska bygga på att handleda, inspirera och motivera elever. Resultatet av elevundersökningen uppvisade en positiv syn på temaarbete, men också på en ganska positiv syn på de övriga två undervisningsformerna. Av intervjusvaren att döma finns det fog att misstänka att den positiva synen på den traditionellt lärarledda undervisningen härrör sig från en okunskap över styrdokumentens egentliga innehåll. Denna okunskap tycks framför allt omfatta den kunskapssyn som enligt forskningen och styrdokument ska råda i skolan, samt hur lärandet ska se ut. Det skulle vara intressant att ta del av en framtida forskning där elevernas tolkning av kunskap och lärande kartlades, men också hur pedagoger ute på fältet anser att lärarrollen ska se ut.

Författare

Sixten Lindberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..