Sök:

Teknikämnet i grundskolan

Idag och imorgon


Detta arbete har två olika delar som behandlats på olika sätt. Inledningsvis har dagssituationen för teknikämnet i grundskolan kartlagts. Bland resultaten återfinns ett samband mellan behöriga tekniklärare samt de lärare som själva valt att undervisa i teknik, och intresset för ämnet teknik. De behöriga tekniklärarna återfinner vi framförallt i de större städerna. I den största gruppen lärare som undervisar i teknik, No lärarna, har endast tio procent valt att undervisa i ämnet själv. I övriga ämnen finns det någon slags agenda, men teknikundervisningen bedrivs utan ordentliga riktlinjer och utan garanterad undervisningstid.Andra delen av arbetet har undersökt en tänkbar framtid för teknikämnet i grundskolan. Samtalsintervjuer med fyra personer som fått ge sin personliga syn på vad man borde ha i tankarna när man planerar framtidens teknikundervisning. Några gemensamma ståndpunkter är att teknikämnet är viktigt för att förstå vår samtid och vår framtid. Teknik handlar om att lösa problem och skall hjälpa till att föda ett intresse för teknik och naturvetenskap. Sist men inte minst tycker man att ämnet är för lågt prioriterat.

Författare

Joachim Svärdh

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..