Sök:

Teknik och känsla

konstruktioner i samtal med lärare inom högre musikalisk utbildning


Denna uppsats studerar anva?ndandet av spra?k kring konst och konstna?rlighet i fra?ga om musik. Den problematiserar sva?righeten att dela spra?k kring dessa be- grepp inom olika musikpedagogiska inriktningar; utbildning till la?rare i musik, utbildning till musiker och utbildning till musikterapeut.Hur konstrueras mening i tal kring konst i musik, kring pedagogisk konsekvens av konstbegreppet i konstna?rlig utbildning samt det statliga uppdraget att utbilda i musik. I de samtal som ligger till grund fo?r studien, deltar verksamma pedagoger inom ho?gre musikutbildning vid tre olika la?rosa?ten. Diskussionen och fo?rhand- lingarna mellan dessa pedagoger har analyserats med hja?lp av diskursanalys med fokus pa? diskurspsykologi. De retoriska teman och positioner som de medver- kande agenterna har till hands inom diskursen a?r i fo?religgande studie sedda som tecken pa? diskurs. Tva? diskurser framtra?der tydligt och diskuteras slutligen utifra?n historiska diskurser och effekter fo?r utbildningar med konstarten musik.

Författare

Anna-Karin Kuuse

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..