Sök:

Teknik i elevens vardag

en studie av lärandet genom ett
praktiskt och undersökande arbetssätt


Syftet med mitt examensarbete var att undersöka undervisningens effekt på elevernas förståelse av vardaglig teknik i hemmet och inställning till skolämnet teknik genom ett praktiskt undersökande arbetssätt. För att uppmärksamma tekniken och dess betydelse samt funktion studerade eleverna tekniska föremål från hemmet till exempel tvålpump, innedörrlås med mera. Undervisningen utgick ifrån tidigare forskning samt styrdokumenten. Undersökningen genomfördes i en nionde klass på en skola i Luleå kommun. Före första lektionstillfälle delades en enkät med öppna frågor ut som eleverna fick svara på. Under mina sju praktikveckor genomfördes fyra lektioner med temat vardaglig teknik i hemmet och ett studiebesök. Temaarbetet genomförde klassen i smågrupper. Efter sista lektionstillfället delade jag ut en liknande enkät för att kunna jämföra och utvärdera svaren från tidigare enkät. Min undersökning visade på att elevernas förståelse av vardaglig teknik och inställning till skolämnet teknik hade förändrats.

Författare

Åsa Bäcklund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..