Sök:

Teckenkommunikation -TAKK- i förskolan

- En studie om hur och varför förskolan använder teckenkommunikation i verksamheten


Tidigare forskning visar på att teckenkommunikation kan stimulerar barns språkutveckling. Hur använder sig då pedagogerna av teckenkommunikation som hjälpmedel i verksamheten? Studien är genomförd med observation samt djupintervjuer vid insamlandet av empiri för att kunna utröna mönster i materialet. Resultatet av undersökningen visade att teckenkommunikation främst är en vuxenaktivitet, vanligast förekommande i samlingarna genom mycket sånger och ramsor. Barnen använder främst teckenkommunikation för att förmedla något till en vuxen. Resultatet visade att det var främst praktiska ord som teckenkommunikationen användes till. Pedagogerna som intervjuats var eniga om att deras syfte till att använda sig av teckenkommunikation var för att förstärka det verbala språket. Alla intervjuade pedagoger var även eniga om att användandet av teckenkommunikation kan stimulera barnens språkutveckling, dels då deras tal blev långsammare och möjligheten var då att fånga upp fler barn i kommunikationen. I undersökningen märktes ett tydligt mönster av att det var främst bland barngruppen 1-3 år som teckenkommunikation användes sedan minskade tecken-användandet av i takt med att det verbala språket kom igång.

Författare

Maria Margaronis Maria Sollerman

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..