Sök:

Teambuilding ? En diskursanalytisk studie av ett managementrecept


Syftet med denna studie är att undersöka hur fenomenet teambuilding kommer tilluttryck. Vi intresserar oss för hur den ideala människan i arbetslivet beskrivs ochvilka samband som skapas mellan teambuilding som aktivitet och den idealaarbetstagaren. Vi går igenom hur aktuell forskningen kring teambuilding ser ut ochhur kollektivt lärande uppstår. Därefter studerade vi teambuilding utifrån ettsocialkonstruktionistiskt perspektiv som en managementtrend, ett organisationsreceptoch en resande idé. Vi analyserar forskning kring teambuilding och hemsidortill organisationer som säljer eller förmedlar teambuildingtjänster. Vi analyserar ävenintervjuer med individer som själva deltagit i eller bedriver teambuilding. Meddiskursanalys som verktyg försökte vi förstå och beskriva hur teambuildingkonstrueras av olika aktörer i arbetslivet. Vi har funnit en dominerandeteambuildingdiskurs i vilken de olika aktörerna framställer teambuilding som enrolig och framgångsrik metod att sammansvetsa grupper. Vi har även funnit enantidiskurs i vilken det förekommer stark kritik till den närmast religiösaövertygelsen om teambuilding som svaret på alla personalrelaterade frågor. Manifrågasätter i antidiskursen huruvida teambuilding verkligen har förmågan att skapadet där sammansvetsade, effektiva teamet, om man överhuvudtaget kan mätateambuildings effekt och hur långvarig effekten i så fall är.

Författare

Hilda Andrén Eva Karin Andersson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..